Tips voor je huid na het sporten

Hoe gaat het eigenlijk met je nieuwjaarsvoornemens? Als het je lukt om vast te houden aan je plannen om meer te gaan sporten, dan ben je lekker bezig – maar denk je wel aan je huid? Al dat gehijg en gepuf op de loopband doet misschien wonderen voor je taille… Maar hoewel zweten een geweldige mini-detox voor je huid is, kan het ook een rampzalig effect hebben – vooral als je huid vatbaar is voor droogheid, roodheid en puistjes. Wil je voortaan de sportschool verlaten met een goed gevoel over je lichaam én je huid? Lees dan deze post-workout huidverzorging tips!

1. Begin met een schone lei

De eerste post-workout huidverzorging tip is eigenlijk een simpele stap die je kunt zetten vóórdat je begint met sporten om puistjes te voorkomen. Zorg ervoor dat je de fitnessapparatuur even snel schoonveegt met antibacteriële doekjes voordat je aan je sessie begint. Zo breng je geen zweet en bacteriën van anderen op je eigen huid over.

2. Blijf van je gezicht af!

Tijdens en na je workout, als het zweet van je gezicht druipt (wij noemen het ‘gloeien’), veeg het dan niet af met je handen. Dep je huid zachtjes droog met een schone handdoek – dat is hygiënischer en zal de huidverzorging na de training ook helpen.

3. Ga snel uit de kleren 

Hier komt de derde post-workout huidverzorging tip. Ga na je workout zo snel mogelijk uit de kleren (we raden je wel aan om éven te wachten tot je de kleedkamer gehaald hebt). Je poriën hebben moeite om te ademen als ze afgedekt zijn met warme, plakkerige sportkleren.

4. Houd het hoofd koel

Een korte, lauwwarme douche is het beste dat je na het sporten kunt doen – heet water berooft je huid van haar natuurlijke oliën. Gebruik Neutral Shower Gel om alle vuil, olie en onzuiverheden weg te wassen terwijl je voorzichtig bent voor je gevoelige huid.

5. Vergeet je gezicht niet!

Als je op je benen staat te trillen tijdens de cooling down, is het best waarschijnlijk dat je even niet aan je gezicht denkt. Wél doen. Gebruik voor je post-workout huidverzorging een zacht reinigingsmiddel als Neutral Face Wash. Het zal je huid zachtjes schoonmaken zonder je gezicht uit te drogen en daarmee het risico op ontstekingen verminderen. Het is het beste om vochtinbrengende middelen en andere verzorgingsproducten uit de weg te gaan tot je weer thuis bent – je kunt je vermoeide gezicht nu gemakkelijk overbelasten en rood laten aanlopen. Exfolierende producten moet je nooit direct na je workout gebruiken – ze kunnen je huid uitdrogen en bestaande problemen met eczeem en acne verergeren. Onthoud, je gezicht is net zo moe als je benen; wees mild.

6. Drinken, drinken en nog eens drinken

Onze laatste post-workout huidverzorging tip is eenvoudig maar effectief. Natuurlijk heb je een lading water gedronken tijdens je workout, maar tijdens de cooling down en daarna is water drinken minstens zo belangrijk. Je lichaam verliest veel vocht tijdens je tour de force in de sportschool – en de blazende airco helpt ook niet. We weten allemaal hoe onverbiddelijk dit kan zijn voor de huid, dus maak voordat je naar huis gaat éven gebruik van de drinkfontein. En vul gelijk je flesje bij.

————— 

Ga zo door! Met al die oefeningen en huidverzorging ben je goed op weg!

TOP